Monday, March 26, 2007

Sunday, March 25, 2007

حاجه غريبه

يحي الطاهر عبد الله اكتر كاتب قصه قصيره بحب شغله ساعات كتيره بحس اني بكلمه واعرفه يا تري يحي الطاهر عبدالله اسطورته الكبيره في عالم الادب سرها انه مات بدري فعمره ماهاجم الاجيال الجديده علي اساس انه واحد من اهم مبدعي جيل الستينيات اللي مسيطر علي الساحه الثقافيه دلوقتي بمعني اخر هل فيه جزء من اسطورته سببها نقائه وبرائته وبعده عن اي معارك رياده وكلام من ده اعتقد الاجابه ممكن تكون ايوه لكن يحي هيظل من وجهة نظري واحد من اهم مجددي فن الكتابه القصصيه في مصر والعالم العربي
احب الموت وكلما اجدني علي حافته احب الحياه
احب الحياه وكلما اجدني فيها اعرف انها الموت
(يحيي)

صلاح جاهين

حضنت عودي اغني

عود الحبيبه فتني

اغني غنوه حزينه

ولاهتبعدها عني

Saturday, March 24, 2007



روايه رائحه النعناع للكاتب المتميز حسين عبد العليم هتتناقش يوم الاربعاء الساعة 7مساء بدارميرت ةانا بدعوكم لحضور هذه الندوه

جزء من قصيدة بصراحة للشاعر اسامة الديناصوري

ما اكثر الحروب التي خضت غمارهاحالما بالنصر
لكنني تعودت الااظفرمن الغنيمه
سوي بالاياب وحيدا وخاويا
ودائما ما قنعت بذلك
من ديوان عين سارحه وعين مندهشه الصادر عن دار ميريت في2003

Friday, March 23, 2007

قصيدة يمام قلقان لرجب الصاوي

اخر اشارةمن الحياة العجيبة
صوتها اللي ناعم داخل الكواليس
بيقولوا صوت سحري
كانت فرح اطفال ولهفة عريس
اشواق بعيدة
وحضن مش دافي
كلة علي كتافي
سجنت نفسي وضعت في لحافي
وقلت انام وابعد عن الكوابيس
اتاريكي احلي وانت مجروحة
اتاريكي اجمل وانتي في البساتين
دلوقتي حبك لمين
ولاانتي زيي بتلبسي هدومك
وتسابقي في همومك
وتقولي زيي كلام ماهوش باقي
ولاعمره كان يتقال
ده جزء من القصيده للشاعرالجميل اللي بحبة جدا رجب الصاوي


انا بعشق البحر

الصورة دي في الهانوفيل رغم المجاري والزحمه في العجمي الااني بحبه جدا اكتر من الساحل الشمالي

Thursday, March 22, 2007


تفتكروا الراجل ده بيحلم بايه الصورة دي اخدتهاله في قلب ميدان التحرير اسفل تمثال عبد المنعم رياض لكن اللي اجمل من الصوره اللحظه اللي قام فيها واكل البصله اللي واخدها في حضنه وشرب الميه اللي في الازازه اسفل المقعدالاسمنتي

Blogger: Dashboard

Blogger: Dashboard

Tuesday, March 20, 2007

Monday, March 19, 2007









أصدقائى الأعزاء


أدعوكم لزياة معرضى الثانى


باسم


حيطـــــــــــان


وسيقام المعرض فى النصف الثانى من شهر يونيو


فى قاعة الحكمة بساقية الصاوى


الدعوة عامة


دول صورتين من صور المعرض وأنا بافكر إنها تكون صورة البوستر


إيه رأيكم أنا حطيت صورتين


يا ريت تختاروا واحدة منهم

قصة قصيرة

معـاينة
بقلم / شريف عبد المجيد

توجهت كما قال الضابط إلى عم محمود ليحرر محضراً بالواقعة. شاهدت ذلك الشاب – المربوطة قدمه بسلسلة تنتهي بقفل حديدي – الذى يجلس القرفصاء كالمعتقلين.
- اديني سيجاره... وضع الشاب يده الخاليه على فمه وهو يقول هذه الكلمة.
أخرجت علبة سجائري وأشعلت سيجارة ثم أعطيتها للشاب.
دخل عم محمود ألقى نظره سريعة على المكان لكنها متفحصة كأنه يبحث عن شىء ما. ألقى الشاب السيجارة بعد ما أخذ منها نفسا عميقا. حدجنى عم محمود بنظره عتاب من نظارته سميكة العدسات.
- خير.... قالها عم محمود بنبره حادة متصلة وكأنه يشتمني ثم أشار لي بأن أجلس.
أخبرته بحادث السرقة. ثم أعطيته البطاقة
- بس البطاقة بتعاتك صادرة من منطقة سكنية ثانية.
- فعلا اصل الشقة دي مقفولة وما برحش فيها كثير.
- وعرفت ازاي أن الشقة اتسرقت.
- الجيران كلموني في التليفون لما حسّوا أني فيه أصوات في الشقة.
أشار عم محمود بيده للعسكري الواقف أمام الباب المفتوح.
- نادي على سعيد... تعالى وقع هنا على المحضر سعيد حيعمل معاك المعاينة
دخل شاب اشار له عم محمود....
- روح مع الاستاذ عشان المعاينة
هز الشاب رأسه وأشار لي بإن ابتعد عند خروجنا قال لي احدهم والنبي اتصلى بالرقم ده من الموبايل بتاعك. عشان أكلم أمى واطمنها... دكه سعيد بقدمه...انت يا بن الوسخة مش لسه فيه واحد متصلك بيها من كام ساعه... تلقى الشاب الضربة دونما صراخ او حتى اصدار ادنى صوت ثم خرجت أنا وسعيد من القسم .
- البيت... بعيد
- شويه... أوقف تاكسي
- لا... مالكش دعوه انا هتصرف
اقتربت منا سيارة ميكروباص .. اشار لها سعيد بيده فتوقفت على الفور.
- نزل الناس دي.
- ياسعيد باشا.. ده أنا لسه مستلم الوردية .
- نزلهم يا بني الوسخة
نظر السائق للركاب وأوقف محرك السيارة التي نزل منها الركاب تباعا وكأنهم معتادين على ماحدث.
ركبنا السيارة سويا وسألني السائق.. على فين.
- الشقة فين يا أستاذ قا لها سعيد وهو يشعل السيجارة
- الطوابق عند محل الجوكر... أول يمين شارع محمد النادي.
- سامع
- ايوه يا باشا
توجه سعيد بحديثه إلىَّ... تتهم حد معين بسرقة الشقة
- بصراحة... لا
- هو ايه إلى اتسرق من الشقة
تلفزيون توشيبا عشرين بوصه تورنيدو والريموت والماكواه وكل الهدوم الي في الدولاب حتى شبشب الحمام
- فضحك سعيد وسائق الميكروباس الذي أردف قائلاً :
- ربنا يعوض عليك
توقف الميكروباص أمام البيت
- استنى هنا يابن الوسخة لحد ما ننزل
- ما تشتمش يا سعيد باشا
- نعم يا روح أمك
تدخلت محاولا الا يتفاقم الوضع بينهما.. معلش كفاية العطلة اللي احنا سببنها له.
- مالكش دعوه انت... قالها لي سعيد بشكل حاد وحاسم
- صعدنا سويا للشقة... ثم فتحت الباب بالمفتاح
- ايه التراب ده كله انت مش قاعد في الشقة ولا أيه
- لأ ما انا قولت الكلام ده للضابط ولعم محمود حتلاقيه في المحضر.
- واضح ان اللي سرق عارف الشقة كويس... لانه ما دخلش من الباب.
- ممكن ... حضرتك فيه أثار أقدام عند باب البلكونه
- يبقى زي ما انا اتوقعت بالضبط
- هوه... حضرتك مش حتأخذ البصمات
- نعم... هوه فيه حد بيأخد بصمات الرجلين.
- لا..... عندك حق
- اكيد كانوا اثنين واحد نط من شباك الحمام والثاني اسثناه في السطح... ممكن يكونوا الجيران.
- لا... ما افتكرش... دول ناس طيبين
- طيبين... طب اديني رقم موبايلك
- اتفضل.... الرقم اهوه وكمان رقم البيت
- احنا هنعمل اللازم وهنبقى نتصل بيك... الاحسن تبيع الشقة ما دام مش قاعد فيها.
- إنشاء الله في أقرب فرصه
ثم دخل البلكونة.... ليرى سائق الميكروباص...
خرج مسرعًا... ابن الوسخه سابنى ومشي قالها بعدما وضع العشرين جنيه التي اخذها منى في جيب بنطلونه الجينز الصغير والذي يقع فوق جيب أخر أكثر اتساعاً.

قصص قصيرة

قصص قصيرة جدا بقلم /شريف عبد المجيد
ثورة مضادة

كان الصوت خافتا لكنة مستمر بشكل جعلة يفكر ماذايمكن ان يتواجد داخل سافون الحمام ؟ هو لايستطيع القيام الان ولايمكنة ان يتجاهل ذلك الصوت الذي بدأ في التصاعد.توقف عما كان يفعلة ارتدي ملابسة فتح الغطاء خرجت منة الضفادع تتقافز في كل مكان جري مسرعا بينما الضفادع تعربد وكأنها ستقتلة اتجه ناحية البلكونة فلا يمكن ان تكون الضفادع في البلكونة او الشارع في الثلاجة اوالاسفلت في الغسالة .اوان تكون منظمات المجتمع المدني هي التي تصنع العجة .النهارده الثلاثاء واتا اسمي شريف الحمد لله لم اجن بعد.هكذا حدث نفسة لكن الضفادع .... الضفادع في كل مكان كفيلم( اوليفر ستون) بالضبط لكن السماء لم تمطر ضفادع بعد . وهو ماجعلة يشعر ببعض الامل وجد الضفادع تطارد الناس في الشوارع وفي البيوت بل وتقود السيارات ايضا زلكن لماذا لم تعد تهاجمة هو شخصيا....اكتشف السبب اخيرا فهاهويقفز ويصدر اصوات قوية كضفدع نشيط يبحث عن اقرب بركة ليعيش فيها.


رسائل
الرجل الميت الذي يواظب علي بعث رسائلة لاصدقائة وللجهات العليا ولاولادةوزجتة ويدلى بصوتة في الانتخابات ويشارك في في الافراح وفي المآتم شكل لغزا للجميع حيث اتخذة بعضهم وسيلة للتبرك واعتبرةالبعض الأخر احد مجانين العالم السفلي قرروا جميعا تجاهلةباعتبارة رجل ميت لايمكن حسابة علي افعالة اوعلي ردود هذة الافعال ولأنة في النهاية وبعدما سيصاب بالملل سيكتشف انة مجرد رجل ميت وربما يكون اكثر سعادة من كثير من هؤلاءالأحياء والذين لايعرفون لحياتهم سببا.

اختيار

الشبح الذي انتقم ممن قتلوة ومثل بجثثهم جميعا لم يستطع ان يعود لقبرة اوان يصير انسانا مرة اخري بعدما انهي مهمتة الانتقامية بنجاح منقطع النظير.


نسيان

قتل اخاة وتزوج زوجتة .....انجب منها اولاد كثيرين الاانني لم اجد اي منهم يتذكر عمه هابيل.

Thursday, March 15, 2007